Learning paradox: Antecedents and mechanisms of paradox mindset development

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Referenz

Boemelburg, R., Zimmermann, A., & Palmié, M. (2020). Learning paradox: Antecedents and mechanisms of paradox mindset development. Presented at the Academy of Management Annual Meeting, Virtual.

Publikationsart

Präsentation auf wissenschaftlicher Konferenz

Abstract

As organizations face persistent, contradictory demands, the individual managerial ability to manage such paradoxes is highly relevant for organizational viability. While research in this area is generally scarce, the newly introduced construct of paradox mindset describes lasting interindividual differences in the ability to manage paradoxical tensions. We build on psychological mindset theory to formulate a socio-psychological model of paradox mindset development to clarify the antecedents of this crucial construct for the first time. Based on primary data from 199 employees of two Central European companies, we find strong support for our model: Leadership behaviors in line with our theoretical influence angles predict higher paradox mindset in followers, and this effect is fully mediated through follower`s engagement in paradoxical tasks.

Forschung

Developing leaders for a complex world: The emergence and effects of charismatic leadership and organizational unlearning
FFF-Förderprojekt, März 2019 bis Dezember 2021 (abgeschlossen)

Effektive Führung ermöglicht es Unternehmen sich den Herausforderungen abrupt verändernder Märkte zu stellen. Diese Herausforderung zu meisten gelingt durch hohe Anpassbarkeit, welche daran geknüpft ... mehr

Tackling the Complexity of Managing Paradoxes
FFF-Förderprojekt, Mai 2018 bis August 2020 (abgeschlossen)

Unternehmen und andere Organisationen sehen sich mit immer mehr Anforderungen und Zielsetzungen von Seiten ihrer unterschiedlichen Anspruchsgruppen konfrontiert. Sie müssen unter anderem effizient ... mehr

Mitarbeiter

Einrichtungen

  • Institut für Entrepreneurship
  • Lehrstuhl für Entrepreneurship und Strategisches Management