Emotional Leader Signalling in a Digital Age

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Type and Duration

FFF-Förderprojekt, March 2022 until February 2023

Coordinator

Chair of Entrepreneurship and Leadership

Main Research

Growth and Complexity

Description

Even before the COVID-19 pandemic, advancing globalization and digitalization caused communication in organizations to shift from face-to-face interactions onto digital mediums, especially e-mail and chat messengers. The pandemic rapidly accelerated this process, producing a sudden need for leaders to fulfil a new role as digital leaders who have to exert influence at a distance. In times of such crisis, a charismatic leadership style is particularly effective at ensuring organizations will emerge unscathed, as charismatic leaders are outstandingly skilled at encouraging team cooperation and motivating their followers. A main pathway for this effectiveness is a leader's ability to transfer their emotions onto their followers. However, the prevalent digital mediums for leader-follower interaction restrict the signalling of nonverbal emotional expressions. In the absence of this nonverbal channel, leaders must rely on expressive verbal behaviours to steer their followers' affect, signals that might be deemed inappropriate in the otherwise usually sober and factual tonality of e-mail communication. This project will explore whether leaders would be well-advised to implement such expressions in their everyday communication in an endeavour to increase their followers' individual and team performance. To achieve this aim, an experimental study will be conducted, assessing the impact of prospective and evaluative expressions of positive and negative as compared to neutral affect in written leader communication on followers' extra effort, willingness to cooperate, and impressions of their leader. Additionally, the potential of employing Emojis as a possible substitute for the missing nonverbal channel of written communication will be explored. Findings of this experiment will yield directly applicable implications for local leaders managing global teams, aiding them to bridge the increasing physical distance to their followers through emotional closeness.

Keywords: Digital Leadership, Emotional Signalling, Leader Communication, Charisma

Practical Application

This project will provide leaders with recommendations for action on how to overcome the physical distance in modern workplaces by employing language that assures psychological closeness. Its findings will clearly implicate what to do and what to avoid when communicating with employees through e-mail or messengers to increase their motivation and ensure positive impressions of the leader. Furthermore, this experiment will provide evidence, whether it might actually be beneficial to employ the substitutes for nonverbal behaviours digital technologies empowered us to use. Being able to communicate through digital media in a way that increases leader approval, ascriptions of charisma, follower motivation, and performance on an individual and team level is of great benefit for all leaders and especially indispensable for digital leaders and entrepreneurs.

Reference to Liechtenstein

Bereits vor der COVID-19-Pandemie zeichneten sich Unternehmen in der Rheintal-Region und vor allem in Liechtenstein durch eine weitläufige internationale Vernetzung mit Partnern und externen Niederlassungen aus. Wie auch der aktuelle Zuwachs an Home-Office-Regelungen, verlangt diese Vernetzung von Führungskräften ab auch auf Distanz und über eingeschränkte Kommunikationskanäle effizient zu kommunizieren. Schafft es eine Führungskraft auch über digitale Medien ihre Kompetenz, Vertrauenswürdigkeit und Vision zu signalisieren, sowie diese emotional im Empfänger zu verankern, wird es ihnen auch gelingen diese effizienter zu koordinieren und motivieren und somit nachhaltig den Erfolg ihres Unternehmens sicherzustellen. Entsprechend werden Führungskräfte aus der Region direkt von den Befunden dieses Projekts profitieren können. Die Erkenntnisse werden ihnen ermöglichen ihre alltägliche Kommunikation aufzuwerten und die Herausforderungen der Führung auf Distanz zu überwinden. Um den direkten Transfer der Resultate in die wirtschaftliche Praxis sicherzustellen, werden die Befunde in Programme zur Führungsentwicklung der Universität Liechtenstein implementiert werden und so an aktive Führungskräfte weitergegeben.

Das Projekt lehnt sich eng an die Kernstrategien der Universität Liechtenstein an, indem es sich mit den Herausforderungen der Digitalisierung auseinandersetzt, Führungskräften Hilfestellung gibt, wie sie innovative Kommunikationstechnologien zu ihrem Vorteil einsetzen können, und Wege aufzeigt, wie die Herausforderungen der aktuellen globalen Pandemie in Chancen umgewandelt werden können, die der Gesellschaft einen dauerhaften Nutzen bringen. Zusätzlich können Hürden in der Umsetzung von Innovationen durch effiziente Führungskommunikation leichter bewältigt werden.

Principal Investigator

Publications

  • Liegl, S., & Furtner, M. (2022). Quasi-Nonverbal Behaviors in the Digital Age: Who Even Uses Emoji. Presented at the 17th European Congress of Psychology, Ljubljana, Slovenia.

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