Cross-faculty elective subjects SS 2016

  • The course will introduce basic concepts of economic geography. Case studies from different regions of the world will show how different actors make decisions about the places of their business. We will discuss the implication of natural resource distribution, colonial legacies, geopolitical shifts and technological change. We will study the development of national economies in the light of demographic change, regional cultural preferences, economic performance and global ecological challenges.
  • The course will give you a broad understanding of the Chinese civilization and its relations to the people of the western hemisphere during the last two thousand years.
  • Learn about Chinese history, civilization , religions, economy and politics.
  • Get to understand the differences in thinking, behavior and action of the Chinese in contrast to the people in the West.
  • Learn about the economic relations between China and the West along the continental and maritime silk roads. The global East-West - trade is more than 2000 years old.
  • Concepts, theories and models of diversity
  • Managing Diversity
  • Theoretical, political and legal concepts of intersectionality
  • Interlocking types of discrimination
  • Methods to develop diversity+ competencies
  • Equality and the right to be different
Der Begriff Kompetenzen ist in aller Munde. In der modernen Wissensgesellschaft, in der lebenslanges Lernen, Flexibilität und Mobilität in nahezu allen Berufs- und Lebensbereichen eine zentrale Rolle spielen, kommt der Aneignung von Kompetenzen eine wichtige Bedeutung zu. Während fachliche und wissenschaftliche Kenntnisse durch den rasanten technischen Fortschritt sowie die Dynamik der Wissensproduktion immer schneller veralten, steigt die Notwendigkeit zum Erwerb von Schlüsselkompetenzen, wie z. B. die Fähigkeit zum lebenslangen Lernen, Problemlösefähigkeit, Flexibilität, kommunikative Kompetenzen und Teamfähigkeit .
Die Studierenden erhalten in diesem Seminar einen Einblick in die Kompetenzforschung sowie deren praktische Anwendung in Wirtschaft, Pädagogik und Politik.
Die Studierenden haben darüber hinaus die Möglichkeit herauszufinden, wo ihre persönlichen Kompetenzen liegen, indem sie unter Anleitung ihre eigene Kompetenzbiografie erarbeiten und hierbei verschiedene Lebensbereiche einbeziehen. Die Studierenden reflektieren, was sie an formellen, informellen und nicht-formalen Lernorten gelernt haben. Um ein möglichst vollständiges und realistisches Bild der eigenen Kompetenzen zu bekommen, erstellen sie nicht nur ein Selbstbild, sondern beziehen auch Fremdwahrnehmungen von Drittpersonen aus ihrem persönlichen Umfeld ein. Zudem erhalten sie ihr persönliches Kompetenzprofil auf der Grundlage eines wissenschaftlich fundierten Kompetenzmodells.
Im Seminar geht es nicht nur darum, die eigenen Kompetenzen zu erkennen, sondern sich auch zu überlegen, wie diese gezielt weiterentwickelt werden können. Die Erarbeitung eines studien- oder berufsspezifischen Soll-Profils und dessen Vergleich mit dem Ist-Profil bieten die Grundlage für die Erstellung eines Aktionsplans zur individuellen Kompetenzentwicklung.
This lecture series focusses on various aspects of the future challenges. Professors of the different chairs of the University of Liechtenstein addresses important issues about the future from their point of view and discipline. Topics to be dealt with in this lectures include: How is the shape of our future society and its built environment? What kind of technological and economical challenges are to tackle? Which values are getting important, which values are getting negligible? How can we negotiate successfully in the foreseeable future? Etc.
Questions about contemporary and future challenges are subjects of most of the chairs at the university of Liechtenstein. This lecture series is a great opportunity to learn about the actual positions and approaches at our institution. Professors present their different points of view, a bunch of critical studies, key concepts and practical solution approaches. It is also possible to debate the at the end of every lecture and to ask questions.

Schedule of lectures, 18:30 - 20:00
24.02.2016 Prof. Peter Staub "The Bigger Picture" (Introduction to the series)
02.03.2016 Prof. Christian Marxt "Technology of the future - future of the technology"
09.03.2016 Prof. Michael Hanke "The Future of Liechtenstein's Pension System"
23.03.2016 Prof. Marco Menichetti "Socially Responsible Investments - Do they have a Future?"
06.04.2016 Prof. Urs Meister "Sufficiency in Building - how do we live in the future?"
13.04.2016 Prof. Martin Wenz ""The Future of the Liechtenstein Tax System""
20.04.2016 Prof. Stefan Güldenberg "The Future of Knowledge Work - Opportunities and Challenges"
27.04.2016 Hugo Dworzak, Institutsleiter Architektur "what is the value of architecture"
11.05.2016 Prof. Peter Droege "Regenerative cities and intelligent environments: sustainable infrastructure as asset class"
Nahezu sämtliche Objekte, derer sich Individuen im Alltag bedienen, sind kommerziellen Ursprungs. Sie werden entworfen, beworben, gehandelt, um dann im Gebrauch nicht nur ihren "praktischen" Nutzen zu entfalten, sondern eine zentrale Rolle bei der persönlichen Stilisierung und gesellschaftlichen Positionierung zu spielen. Dies gilt für die Wahl eines Luxuswagens ebenso wie die Entscheidung für oder gegen das Bio-Ei.
Im Rahmen der Veranstaltung werden Grundbegriffe der Soziologie und des "soziologischen Denkens" erarbeitet, um darauf aufbauend das Verhältnis zwischen Produzierenden und Konsumierenden einer differenzierten Analyse zu unterziehen: Was verrät das Design - weit jenseits scheinbarer Beliebigkeit - über die Gesellschaften und Gruppen, bei denen die Dinge zum Einsatz kommen? Welche Botschaft vermittelt die Werbung im Spiel zwischen Verführung und Selbstbestätigung? (Schliesslich spricht sie als verräterischer Seismograph Bände über Unternehmen wie auch ihre Zielgruppen.) Und wie entfaltet sich die facettenreiche Symbolik im Erwerb und Gebrauch von Dingen?
Im Ergebnis entwickeln die Studierenden ein Verständnis von Konsum als soziologische Fragestellung.
Die Studierenden sind zudem in der Lage, die Wechselbeziehung von Konsumentenverhalten, Wirtschaftstätigkeit und gesellschaftlichen Entwicklungen zu analysieren.
Meetings nehmen in Organisationen sehr viel Arbeitszeit in Anspruch - werden von den Teilnehmenden aber häufig nicht als besonders effizient und ergebnisorientiert empfunden. Um zu vermeiden, dass durch unzureichende Vorbereitung, Durchführung und Ergebnisdokumentation von Meetings wertvolle Ressourcen verschwendet werden, bedarf es eines effizienten Besprechungsmanagements. Mitarbeitende und Führungskräfte sollten daher über Moderationskompetenz verfügen, um in Meetings oder kleinen Workshops für den roten Faden zu sorgen und die Teilnehmenden sicher zu einem Ergebnis zu führen.

In diesem stark interaktiv angelegten Seminar erwerben die Studierenden Techniken, um Gruppen sicher und effektiv zu moderieren. Sie gewinnen Klarheit über ihre Leitungs-Rolle als Workshop- oder Besprechungs-Moderierende mit den hieraus resultierenden Aufgaben und kennen die wesentlichen Schritte bei der Planung und Umsetzung einer Moderation. Sie lernen wichtige Moderationsmethoden kennen und praktisch anzuwenden und erarbeiten im Verlauf der Veranstaltung eigenständig ein Moderationskonzept. Die Studierenden üben sich darin, einen Gruppenprozess professionell zu steuern und lernen zudem Techniken kennen, um in kritischen Situationen zu intervenieren.

Der Haupt-Bestandteil dieser Veranstaltung ist aktives Üben. Die Studierenden sollten daher eine hohe Bereitschaft zum praktischen Ausprobieren und Offenheit für konstruktives Feedback mitbringen.
This is an interactive and practical course on all kind of questions about managing the personal and individual financial situation in daily life. A focus is offered on the specific needs of young people. Although the title seems to be very specific, this course invites students from all study areas to participate. Finance students could profit as much as students from other study fields, from the very practical approach of this course.

Between the teaching lectures students will work in small groups on several specific projects and cases, solutions have to be presented and discussed in class. Some of the questions to be discussed will be:
How to save money, what type of saving plans do exist and what are their advantages/disadvantages?
What type of banking relationships do exist and what is appropriate for my needs?
When should I start investing? How should I invest? What are the most important aspects to consider? Implications of costs and returns on my results? How to manage costs and results? How to select and invest in stocks, bonds, and mutual funds?
How to use a credit card? How to choose the best credit card offer?
What insurance contracts are a must to have? Which type of insurances are not that necessary in your personal situation?
How to decide on several loan offers? How to finance my home (what is affordable, valuation aspects, fixed-rate versus floating-rate contracts)?
How to finance a car? Is leasing an alternative?
When to start with retirement planning and what decisions have to be taken? When will estate planning become an issue?

In this course we will be able to react to all kind of additional questions of participants.

Business leaders and guest speakers will be invited to profit from their special knowledge and to give participants the opportunity to discuss issues of Personal Finance with experts. Guest speakers will represent the real estate market, the art collecting/investing sector, the insurance market, a bond/stock exchange, a shareholders association and a debt counseling association.
  • 4 sequence technique
  • One pager
  • Rules of respect, when dealing with people
  • Limbic - the 3 emotional qualities which rule (or drive) our life
  • Limbic meets Architecture
  • Diversity, in the way people process information
This course investigates various aspects of culture and its relations to the human being. It addresses some of the most important challenges that the globalized world puts before us, namely the way in which we cope with culture and cultural differences. Topics to be dealt with in this course include: the relationships between individual and culture, the meaning and construction of personality, the nature of identity, the nature of cultural differences, prejudices, and diversity.
An adequate answer to the challenges of culture will need at least two steps: first, the theoretical step (implemented through analytical study of key concepts) that consists in understanding the cornerstone concepts such as culture itself, identity, personality, and diversity; second, the practical step (implemented through practical exercises) that helps develop attitudes and abilities to cope successfully with cultural differences. Thus, this course relies on philosophy (for the explanation of complex concepts) and intercultural competence (for the elaboration of tools to deal with cultural differences.)