Cross-faculty elective subjects SS 2021

To practice philosophy means to engage with fundamental and complex issues about human life and society at large. This course will be looking into four contemporary issues discussed among ethicists and political philosophers: animal experimentation, euthanasia, immigration, and world poverty.
- Animal experimentation: Should experiments be practiced on animals? What are the philosophical positions regarding this issue? How are those positions justified?
- Euthanasia: How to justify at all the practice of euthanasia in light of the principle of sanctity of life? What arguments are pro-euthanasia putting forth to justify their position?
- Immigration: how to understand the issue of immigration in the context of sovereignty of states and freedom of movement of individuals? On which arguments are based the positions on open and/or closed borders?
- World poverty: How to understand world poverty in the context of global justice? Is world poverty a consequence of unjust distribution? Do wealthy people have obligations to assist the poor?
Der Begriff Kompetenzen ist in aller Munde. In der modernen Wissensgesellschaft, in der lebenslanges Lernen, Flexibilität und Mobilität in nahezu allen Berufs- und Lebensbereichen eine zentrale Rolle spielen, kommt der Aneignung von Kompetenzen eine wichtige Bedeutung zu. Während fachliche und wissenschaftliche Kenntnisse durch den rasanten technischen Fortschritt sowie die Dynamik der Wissensproduktion immer schneller veralten, steigt die Notwendigkeit zum Erwerb von Schlüsselkompetenzen, wie z. B. die Fähigkeit zum lebenslangen Lernen, Problemlösefähigkeit, Flexibilität, kommunikative Kompetenzen und Teamfähigkeit.
Die Studierenden erhalten in diesem Seminar einen Einblick in die Kompetenzforschung sowie deren praktische Anwendung in Wirtschaft, Pädagogik und Politik.
Die Studierenden haben darüber hinaus die Möglichkeit herauszufinden, wo ihre persönlichen Kompetenzen liegen, indem sie unter Anleitung ihre eigene Kompetenzbiografie erarbeiten und hierbei verschiedene Lebensbereiche einbeziehen. Die Studierenden reflektieren, was sie an formellen, informellen und nicht-formalen Lernorten gelernt haben. Um ein möglichst vollständiges und realistisches Bild der eigenen Kompetenzen zu bekommen, erstellen sie nicht nur ein Selbstbild, sondern beziehen auch Fremdwahrnehmungen von Drittpersonen aus ihrem persönlichen Umfeld ein. Zudem erhalten sie ihr persönliches Kompetenzprofil auf der Grundlage eines wissenschaftlich fundierten Kompetenzmodells.
Im Seminar geht es nicht nur darum, die eigenen Kompetenzen zu erkennen, sondern sich auch zu überlegen, wie diese gezielt weiterentwickelt werden können. Die Erarbeitung eines studien- oder berufsspezifischen Soll-Profils und dessen Vergleich mit dem Ist-Profil bieten die Grundlage für die Erstellung eines Aktionsplans zur individuellen Kompetenzentwicklung.
Improvisational theatre is a very fast and spontaneous way of playing theatre. The performers must work together; they make suggestions and accept other's offers; they lead and are being led; and they take over responsibility in order to tell a collective story on stage.
Improvisation on stage and in life is a technique that can be learned. It is inspiring and useful for creativity, communication, collaboration and teamwork. Improvisation cultivates interpersonal skills, you are required to think on your feet, to rapidly make decisions and to be in the moment. Practicing improvisation helps to build all of these skills, so that you can explore and develop your personal and professional potential, plus it is fun!

In this workshop we will work on the following issues:
  • Teamwork: the yes and… principle
  • Flexibility and spontaneity: handling of unexpected and unknown situations
  • Creativity: bring in your own ideas and let them go to find collective solutions as a team
  • Leadership: to lead and to be led
  • Roleplay: change perspectives, explore and take over new roles
  • Thoughtfulness and Concentration: the "here and now" principle
  • Mistakes: make them, feel more comfortable with them and learn from them
Considered by many people as the best and most successful political system, democracy, particularly in the last decade, has been the object of fierce criticisms. The question whether democracy is in crisis is in fact constantly being raised by philosophers, political scientists and normal citizens alike.
Thus, this seminar aims at raising fundamental questions about democracy and its claimed crisis:

- Foundation and justification of democracy: On which principles, values and assumptions does democracy rest?
- Demands of democracy: What does democracy require as a political system? Which formal rules and framework? Which skills and behaviour from citizens? What does democratic citizenship mean? How should an education to democracy look like and what would it require?
- Limits and criticisms of democracy: How to understand the contextual and principled criticisms against democracy? How does democracy respond to those criticisms? Is populism a symptom or a cause of a crisis of democracy?
- Alternatives to democracy: Is there a way beyond democracy? Or does democracy need to be reformed?
Whether in business, management, society, or politics, it seems at times that we are surrounded by battle
lines, waging price wars, detecting threats, forming alliances, and aiming to conquer the market.
• However, destructive interaction wastes resources and only yields losers in the end. Diplomats can show
the way down different path. With clear messages, elegant expression, and consideration for people, they
understand how to advocate their views, to break deadlock in negotiations, to take the sting out of bad
news, and to focus on human crisis management when relationships hang in the balance.
• In this course you learn how to uphold legitimate concerns in a way that can also benefit the other party,
allowing people to save face if concessions have to be made. The business world is a marketplace where
negotiations for the common good should always be fair and on equal terms, even if they are extremely
difficult.
• ‘Trust’ as a key instrument in diplomatic leadership competence and essential pillar, particularly in
difficult times
Whether in business, management, society, or politics, it seems at times that we are surrounded by battle lines, waging price wars, detecting threats, forming alliances, and aiming to conquer the market.
However, destructive interaction wastes resources and only yields losers in the end. Diplomats can show the way down a different path. With clear messages, elegant expression, and consideration for people, they understand how to advocate their views, to break deadlock in negotiations, to take the sting out of bad news, and to focus on human crisis management when relationships hang in the balance.
In this course you learn how to uphold legitimate concerns in a way that can also benefit the other party, allowing people to save face if concessions have to be made. The business world is a marketplace where negotiations for the common good should always be fair and on equal terms, even if they are extremely difficult.
'Trust' as a key instrument in diplomatic leadership competence and essential pillar, particularly in difficult times
Everybody is talking about the media. The word is that traditional mass media are dying out while new digital media are about to revolutionize modern society. But what are "the media"? Instead of reviewing what media scholars wrote on this question, we will try to give answers by inquiring into our everyday life: What do you personally regard as a media experience? Who or what plays a role in this course of action? How are these human and non-human actors connected with each other? To which demand is the media experience responding? And what might an alternative response be? By closely describing and mapping events in their daily lives, the students will not only get to know main concepts of actor-network theory, but also develop creative skills along the lines of critical cartography.
Das Prinzip der Menschenwürde zählt zu den bedeutsamsten und wirkmächtigsten ethischen Prinzipien unserer Zeit. Die Menschheitsfamilie hat indes erst angesichts der schrecklichen Grausamkeiten in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts in internationalen Dokumenten dieses Prinzip als Fundament für das gemeinsame Zusammenleben aller Menschen angenommen. Obgleich die Menschenwürde gegenwärtig eine zentrale Rolle im Recht, in der Politik, der Medizin, der Ethik, der Pädagogik und der Ökonomie spielt, ist nach wie vor umstritten, was wir genau unter Menschenwürde verstehen. Manche halten dafür, der Begriff der Menschenwürde sei in grundlegender Weise "vage", er stelle eine "Leerformel" dar, in die jeder das hineinlesen könne, was er aus ihr herauslesen wolle, er werde für alles Mögliche zur Begründung herangezogen, wiewohl man mit ihm desgleichen das genaue Gegenteil begründen könne. Sogar von "Illusion Menschenwürde" ist bisweilen die Rede.
Vor diesem Hintergrund will sich die Lehrveranstaltung zumal auf die philosophischen Grundlagen unseres Verständnisses von Menschenwürde besinnen und zunächst u.a. die nachstehenden Fragen aufwerfen: Was ist der Sinngehalt des Begriffs der Menschenwürde? Wer ist der Träger der Menschenwürde? Wo liegen die Ursprünge sowie die Meilensteine der Entwicklung des Begriffs der Menschenwürde? Wie hängen Menschenwürde und Menschenrechte sachlich und ideengeschichtlich zusammen? Gibt es ein Recht auf Würde? Warum kommt dem Menschen überhaupt Würde zu? Warum ist die Menschenwürde unverlierbar? Warum nur kann es Handlungen geben, welche die Würde des Menschen antasten? Wann genau liegt eine Verletzung der Menschenwürde vor? Sodann möchte sich die Lehrveranstaltung auf Basis des erarbeiteten Verständnisses von Menschenwürde mit einigen aktuellen Kontroversen auseinandersetzen, in denen gerne auf das Prinzip der Menschenwürde rekurriert wird (z.B. Abtreibung, Präimplantationsdiagnostik, Leihmutterschaft, Sterbehilfe, Feindstrafrecht, Rettungsfolter, Debatte über das Luftsicherheitsgesetz).
The MILSA mentoring program provides students with the opportunity to develop their intercultural awareness and intercultural learning as students and future professionals. The program is offered twice yearly with a duration of approx. twelve months. It starts in June respectively in December.
The mentoring program provides an immersive intercultural learning experience in an international location. Students' learning is supported by pre-departure and post-sojourn workshops, and by Skype interviews and guided blog writing during the study abroad.
The pre-departure workshop introduces students to explore aspects of intercultural learning and helps them prepare for their experience in a different society and culture.
During the stay abroad, students will talk to the mentor via Zoom and write guided blog contributions about their intercultural learning. They stay in contact and complete group task together. Upon their return, students meet with the mentor in a post-sojourn workshop to discuss and reflect upon their experiences and the importance of their intercultural learning for their future professional lives.
The subject includes content on notions of culture, interculturality, intercultural learning,
stereotypes, identities, cultural practices, and reflection and reflective writing.
The First Steps in Intercultural Learning Workshop is held before students depart. This workshop provides essential content, discussion and activities to prepare students for their intercultural learning, international experience and to guide their completion of assessment tasks.
The Coming Home Workshop takes place after students return from their stay abroad and allows them to reflect on their experience, particularly their intercultural learning and its
application to their future professional lives. Students also present their group assignment.
"Mindfulness means paying attention to what's happening in the present moment in the mind, body and external environment, with an attitude of curiosity and kindness." (The Mindfulness Initiative)

Dieses Modul basiert sehr stark auf erfahrungsbasiertem Lernen. Es setzt bei den Studierenden eine hohe intrinsische Motivation und die Bereitschaft sich mit sich selbst und den anderen Modulteilnehmenden aktiv auseinander zu setzten und auch regelmässig sich in Mindfulness zu üben voraus. Dieses Modul kann unabhängig der eigenen Weltanschaudung besucht werden. Wichtiger Bestandteil der Unterrichtseinheiten werden unterschiedliche Mindfulness-Praktiken sein wie Sitz- (z.B. Gegenstandslose Meditation, Open Monitoring, diverse Atemübungen, Compassion Meditation, Body Scan) und Bewegungsmeditationsformen (z.B. Yoga). Aber auch innovative Ansätze aus dem Improvisationstheater, Coaching und Leadership kommen zur Anwendung. "Mindfulness is a skill", welches somit erlernbar ist und mit Hilfe von regelmässiger Übung wie ein Muskel im Rahmen eines Krafttrainings gestärkt wird.

"Zwischen Reiz und Reaktion gibt es einen Raum. In diesem Raum haben wir die Freiheit und die Macht, unsere Reaktion zu wählen. In unserer Reaktion liegen unser Wachstum und unsere Freiheit." (Prof. Viktor E. Frankl)

Das Interesse an und die Bedeutung von Mindfulness hat seit rund 10 Jahren sowohl in der breiten Öffentlichkeit als auch in der Wissenschaftscommunity massiv zugenommen. Dies zeigt sich z.B. dadurch, dass mittlerweile mehr als 10'000 wissenschaftliche Journal Artikel in den einschlägigen Datenbanken zu finden sind. Zahlreiche Forschungsergebnisse belegen die positiven Auswirkungen der Mindfulness-Praxis wie:
- Die Konzentrations- und Lernfähigkeit wird verbessert
- Bewussterer und konstruktiverer Umgang mit Stress wird gefördert
- Kreativität und Innovationskraft wird gestärkt
- Empathiefähigkeit nimmt zu und Entwicklung von emotionaler Intelligenz wird unterstützt
- Psychische und physische Widerstandskraft wird gestärkt (Resilienz, Immunsystem)
- Neuroplastizität: Mindfulness ist eine Fähigkeit, die dank Übung trainiert werden kann und dadurch verändert sich auch nachweislich die Gehirnstruktur (vgl. Neurowissenschaften)

Ausserdem gibt es immer mehr Unternehmen, die Mindfulness als einen wesentlichen Bestandteil in ihren Entwicklungsprogrammen für Führungskräfte integriert haben. Darunter sind nicht nur technologieaffine Unternehmen wie Google, SAP, Facebook, Intel oder LinkedIn, sondern auch traditionellere Organisationen wie Deutsche Post, Credit Suisse, Caritas, Daimler, Bosch, Axpo, Hilti oder Ikea. Aber auch an immer mehr Universitäten (z.B. University of Oxford, Harvard Law School, London School of Economics oder Ludwig-Maximilians-Universität München) ist Mindfulness Teil des Angebots. Inhaltich orientiert sich dieses Wahlpflichtmodul an folgenden etablierten Mindfulness-Ansätzen: MBSR (Mind-fulness Based Stress Reduction; Prof. Jon-Kabat Zinn), MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy; Prof. Zindel Segal, Prof. John Teasdale, Prof. Mark Williams), SAM (Salzburger Achtsamkeitsmodell; Mindful Leader) und SIY (Search Inside Yourself; das wohl weitverbreitetste Corporate Mindfulness Leadership Programm mit mehr als 50'000 Absolventen, das 2007 von Chad-Meng Tan bei Google entwickelt wurde).
Das vergangene Jahr 2020 hat gezeigt, wie eine Pandemie dafür gesorgt hat, dass von Regierungen europaweit Notrecht und damit einschneidende Massnahmen für die Bevölkerung verhängt wurden. "Das ist etwas, was man in einer Demokratie normalerweise nicht macht", war im Frühjahr von Regierungsmitgliedern der deutschsprachigen Länder zu hören.
Ja, welche Mitsprache- und Mitbestimmungsrechte gelten denn in einer Demokratie? Und gelten diese für alle? Als Seminar durchgeführt, soll das dieses Modul Aufschluss darüber geben, in welchem Verhältnis Mitbestimmungsrecht und Demokratie zueinanderstehen. Gelten demokratische Rechte für alle? Und wie haben sich diese Rechte entwickelt? Das Modul gibt dabei die Möglichkeit, nicht nur den Blick auf Aktuelles zu werfen, sondern auch mehr über die historischen Hintergründe zu erfahren.
Service-Learning - learning through commitment - is a form of teaching and learning that combines social commitment of students with subject-specific learning. Service learning projects can be realized at all levels - from kindergarten to university. Students are given the opportunity to apply their acquired knowledge in authentic problem contexts.
The perfect entry into the social media world as a content creator. With the right content, you create sympathy and attention for your brand and messages. Videos and stories are among the most popular digital formats. You will learn to write for social media formats and be able to produce videos and podcasts in an exciting and professional manner. You will learn how journalists use social media for their work and understand the interplay between classic media work, online communication and social media. The effort for social media is only worthwhile if you pursue a clear strategy, use the right platforms and provide attractive content for interaction. We show you what attractive content means and how you can put yourself and your project at the center of your activities. You will get a deeper insight into the legal aspects and get to know the area of application of social media governance. We analyze forms of dialogue and participation. We learn what reactions, comments, votes, surveys or the targeted introduction of user-generated content bring.
Human culture evolves. Change in technology, language, morality, and society is gradual and spontaneous. Change of culture follows a narrative, going from one stage to the next, and it largely happens by trial and error - a version of natural selection. Much of the human world and culture is the result of human action but not of human design: it emerges from the interactions of millions, not from the plans of a few (Ridley, 2016). By defining and applying various concepts of culture to their personal and work life, as well as using scientific data on the general theory of evolution and its' associated sub-areas, participants will be able to:
  • understand interwoven relationships of evolution and culture
  • apply cultural and evolutionary competencies onto their private and professional lives
  • understand and acknowledge the evolutionary forces that shape much of our culture