Type and Duration
FFF-Förderprojekt, January 2022 until December 2023Coordinator
Chair of Entrepreneurship and LeadershipMain Research
Growth and ComplexityDescription
Digitalization affected our globalized world for quite some time, posing increasingly wide-ranging affordances to individuals and organizations alike. Yet, the COVID-19 pandemic disrupted this regulated process by necessitating a sudden switch to remote work that confronted leaders and followers with the demand to rapidly adapt to this unfamiliar digital work environment. With in-office meetings and face-to-face interactions being out of the question, the global workforce needed to get accustomed to alternative digital ways of communication. The most prevalent dig-ital mediums (i.e., e-mail and messenger services), however, are less broad in information, omit nonverbal behaviours, such as gestures and facial expressions, and, especially e-mail communi-cation, is expected to be of a more sober and factual tonality. This constitutes a substantial chal-lenge for leaders, as the transferal of emotions, mostly being driven by a message’s nonverbal delivery, constitutes one of the key pathways for leaders’ effectiveness. Therefore, this project aims to firstly, explore the characteristics that steer leaders to utilize affective signals despite or even because of this digital context. Secondly, receivers’ emotional, cognitive, and behavioural reactions to affective leader signals in digital written communication will be experimentally as-sessed. Thereby, this project will fully investigate the affective signalling process in the digital workplace environment and will thus provide valuable insights into the ramifications leaders are advised or ill-advised to employ emotional communication techniques in. Furthermore, its find-ings will allow for inferences on how followers will react to specific verbal and quasi-nonverbal emotional displays in the digital workplace and thus provide leaders with recommendations on how adapt their affective signalling to ensure it will elicit the intended consequences.Keywords: Digital Leadership, Emotional Communication, Affective Signalling, Charismatic Communication
Practical Application
Die Ergebnisse dieses Projekts sollen zeigen, welche Eigenschaften dazu führen, dass Führungskräfte emotional kommunizieren, obwohl oder gerade weil sie den Großteil ihrer Kommunikation auf ein digitales Umfeld umstellen mussten. Damit wird die Validität emotionaler Hinweise als Signal für bestimmte Führungseigenschaften bewertet und damit die Signalfunktion solcher Verhaltensweisen exploriert.Daher kann dieses Projekt Führungskräften Handlungsempfehlungen geben, wie sie die physische Distanz an modernen Arbeitsplätzen durch eine Sprache überwinden können, die psychologische Nähe schafft. Die Ergebnisse werden deutlich machen, was zu tun und was zu vermeiden ist, wenn man mit Mitarbeitenden per E-Mail oder Chat kommuniziert, um ihre Motivation zu steigern und einen positiven Eindruck von sich selbst als Führungskraft zu vermitteln. Sie werden es Führungskräften darüber hinaus ermöglichen, abzuschätzen, wie ihre Mitarbeitenden auf bestimmte verbale und quasi-nonverbale emotionale Äußerungen am digitalen Arbeitsplatz reagieren werden, und somit, je nach Kommunikationskontext, ihre affektiven Signale anzupassen, um sicherzustellen, dass sie wie beabsichtigt verarbeitet werden. Die Fähigkeit, über digitale Medien so zu kommunizieren, dass die Anerkennung der Führungskraft, die Zuschreibung von Charisma und die Motivation der Mitarbeitenden gesteigert wird, ist für alle Führungskräfte von großem Nutzen und insbesondere für digitale Führungskräfte und Entrepreneure unverzichtbar, da letzteren häufig der Zugang zu alternativen Ressourcen zur Steigerung der Mitarbeiterleistung in der Anfangsphase ihrer Unternehmensentwicklung fehlt.