Modules SS 2015

  • International Market Environment
(Insights into International Marketing, Trade Organisations and Trade Policy, Intercultural Aspects, Economic Environment, Political and Legal Framework Conditions).
  • International Market Entry and Development of Markets
(Organisation, Implementation and Control, Market Research, Market Entry and Expansion).
  • Export Marketing Mix
(Product Adaptation, Pricing, Marketing Communication, Distribution Management).
  • Global Marketing Mix
(Global Product Management and Global Brand Development, Global Services, Global Logistics and Purchasing, Global Pricing, Global Communication Policy).
Markteintrittsstrategien
  • Spezifika des Entrepreneurial Marketings.
  • Innovationsideen und ihre marktorientierte Bewertung.
  • Marketing unter Ressourcenknappheit.

Projekt Marketingplan
  • Wesen und Bedeutung eines Marketingplans.
  • Prozess der Marketingplanung.
  • Informationsgrundlagen der Marketingplanung.
  • Marketingstrategieplanung und Geschäftsmodell.
  • Planung der Marketinginstrumente.
  • Implementierung und Kontrolle.
Theories of International Trade and International Finance aim at explaining underlying dynamics of economic and social developments in a global context. They also allow to investigate relations between market and industry structures and flows in goods, services and financial flows. Furthermore they serve in designing and evaluating the impact of macro-economic policies, currency fluctuations and trading regimes on economies, business strategy and operations.

The module aims at examining how national policies can, in theory, shape international trade and finance, and constrain the climate for international business. It extends this analysis to the international system discussing the role of international arrangements and institutions, e.g. the WTO, on international trade and investment.

Using a series of country-based case studies, students will have the opportunity to investigate how firms feel and master the impact of government policy and institutional set-ups in a specific nation state or economic region, for example China, India, the Arab World and South-America.

Contents of the module are:
  • Sources of international comparative advantages (differences in natural resources, technology and factor endowment)
  • Principles of strategic trade theory and geographic economic integration
  • Goals, instruments and impact of modern international trade policy in industrial and emerging economies
  • International trade agreements and organisations
This course examines the key elements of the international entrepreneurial venture. The learning perspective will be that of the global entrepreneur – one whose business is “born global,” and who may capitalise upon resources from anywhere in the world, while facing global competition and other uncertainties at any time. Specific topics the course will cover include:
  • motivations to go global,
  • traits of international entrepreneurs,
  • business opportunity identification and assessment,
  • opportunities and barriers to international trade,
  • cultures and international entrepreneurship,
  • strategic alliances,
  • global marketing and R&D,
  • developing the global business plan and managing global expansion,
  • foreign market selection models
Im Rahmen des Moduls Master Lab sollen die Studierenden während der Dauer eines ganzen Semesters ein reales Entrepreneurship-Projekt aus der Wirtschaft bearbeiten. Im Fokus steht dabei nicht nur die Lösung eines Problems bzw. Erfüllung eines Auftrags, sondern das systematische Reflektieren der Erfahrungen, des Gelernten.

Innerhalb der Lehrveranstaltung Action Learning werden die Studierenden mit dieser Art des Lernens vertraut gemacht und sie haben anschliessend die Gelegenheit, innerhalb eines Projekt-Marktplatz ein für sie geeignetes Projekt auszuwählen.

Folgende Arten von Projekten sind möglich:

  • Unternehmerische Projekte aus der Wirtschaft (z.B. Entwicklung und Umsetzung einer Marketingstrategie für ein Familienunternehmen).

  • Planung und Umsetzung einer Unternehmensnachfolge.

  • Forschungsorientierte Entrepreneurship-Projekte aus dem Institut für Entrepreneurship (für Studierende mit der Aussicht auf ein Doktoratsstudium).
  • Bedeutung von Open Innovation in einer globalisierten Wirtschaft.
  • Strategisches Technologiemanagement in incumbent firms.
  • Opportunity recognition in technologieorientierten Unternehmen.
  • Produktentwicklung und Prototyping.
  • Ursprung und Umsetzung von Innovationen.
  • Funktionsweise von Innovationsteams.
  • Technologien und Unternehmensentwicklung.
  • Innovation und Unternehmensgründung.
  • Intellectual Property Management.
  • Zusammenhang zwischen Wachstum und Finanzierungsbedarf.
  • Investitions- und Finanzierungsentscheidungen im Unternehmen.
  • Finanzierungsquellen für Unternehmen in der Wachstumsphase.
  • Lösungsansätzen für Probleme aufgrund von Informationsasymmetrien zwischen Kapitalgebern und Unternehmern.
  • Optimale Kapitalstruktur.

  • Grundlagen der nationalen und der internationalen Besteuerung von Unternehmen in Liechtenstein, Deutschland, Österreich und der Schweiz.
  • Einfluss der Europäischen Integration auf die internationale Besteuerung von Unternehmen.
  • Unterschiede in der internationalen Steuerbelastung von Unternehmen.
  • Besteuerung der Umstrukturierung eines Unternehmens.
  • Besteuerung der Internationalisierung eines Unternehmens.
  • Wachstum in der Unternehmensentwicklung.
  • Wachstumsstrategien junger Unternehmen.
  • Rolle der Lead Users im Innovationsprozess.
  • Franchising als Expansionsstrategie.
  • Aktueller Forschungsstand über das Wachstum junger Unternehmen.

  • Integration von Prozessen und funktionalen Kompetenzen in der Wertschöpfungskette.
  • Fit zwischen strategischer und operativer Führung.
  • Unternehmerteams in der Unternehmensentwicklung.